Stockholm
Enheten för Avtal och Politik
Sista ansökningsdag: 2025-08-10
Vill du få kraft att göra skillnad?
Unionen är Sveriges största fackförbund och vi finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden. Vår vision är att skapa trygghet, framgång och glädje i arbetslivet. Vi har inflytande, ansvar och ambition för mer än bara oss själva, och mod att driva frågor som påverkar hela samhället. Varje dag hjälper vi flest människor i det privata arbetslivet att få det bättre på arbetsplatsen. Därför har vi erfarenhet och bredd som ingen annan har, och vi behöver dig som vill göra oss ännu bättre.
Vill du jobba med att stärka Unionen som påverkansaktör och skapa genomslag och synlighet för Unionens beslutade prioriteringar och frågor som drivs för medlemmarnas räkning?
Nu söker vi dig som har stor erfarenhet av politik, påverkansarbete och digital opinionsbildning.
Om rollen
Tjänsten är placerad på sektionen för utredning, press och påverkan som leds av press- och påverkanschef som har ansvar för förbundets samlade press- och opinionsinsatser. I team press och opinion som leds av teamchef samlas funktioner som jobbar med public affairs, press, underlag till Unionens talespersoner, mediestrategi och PR. Unionens påverkansarbete syftar till att bidra till ett bättre arbetsliv för privatanställda tjänstemän och ringas in av förbundets prioriteringar och opinionsplan.
Som en av tre public affairs-ansvariga har du stor erfarenhet av politisk påverkan och god kännedom om arbetsmarknadsfrågor, förbundets beslutade sakfrågor och viktiga målgrupper. Du har dokumenterat gott kunnande gällande digitalt påverkansarbete, stor vana av att följa politiken och förmåga att agera med styrka och kreativitet i enlighet med ambitionen om att öka Unionens närvaro bland beslutsfattare och intressenter.
För tjänsten krävs kreativ höjd och en bred digital kompetens, den innefattar ett ansvar för att skapa engagerande och relevant målgruppsanpassat innehåll till olika digitala kanaler och plattformar i påverkanssyfte. Vidare krävs hög digital kommunikationskompetens, dels i olika CMS, i synnerhet Drupal, men också kunskaper i andra digitala verktyg och plattformar såsom Adobe, Infogram och bildbehandlingsprogram. Det krävs också stor erfarenhet och kunskap i att jobba med sociala medier både med organiskt innehåll samt annonserat och målgruppsanpassat. Det är viktigt att snabbt kunna anpassa och svara upp mot förändringar i det digitala landskapet och snabbt behärska nya digitala verktyg och anpassning till förändringar av det sociala medielandskapet.
Tjänsten kräver förmåga att utföra löpande analyser av innehåll och effekt i aktuella analysverktyg samt kompetens att göra rekommendationer och justeringar av både innehåll, arbetssätt och strategier baserat på resultat av data.
Ansvarsområden och arbetsuppgifter innefattar bland annat:
Vi söker dig som har
Du erbjuds
Här erbjuds du ett meningsfullt och utvecklande arbete där du får arbeta med synlighet för Unionens beslutade prioriteringar.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Månadslön och i övrigt goda villkor enligt kollektivavtal.a
Placering på förbundskontoret i Stockholm. Kontoret är vår primära arbetsplats och visst arbete kan även utföras från hemmet eller annan plats.
Ansökan
Sista dag för ansökan är 10 augusti 2025. Intervjuer kan eventuellt hållas under ansökningsperioden, men i huvudsak kan kontakt förväntas efter ansökningstidens slut.
Kontakt
Under perioden 7 juli till 10 augusti är det bäst att kontakta oss via mail pga sommarledigheter.
Peter Skeppström, Teamchef press- och opinion, peter.skeppstrom@unionen.se 08-50415124
Daniel Långström, Facklig kontakt, daniel.langstrom@unionen.se 08-50415303