Sista ansökningsdag:
2025-06-02
Arbetsplats:
Avesta kommun
Kommun:
Avesta
Yrkeskategori
Socialsekreterare
Anställningsform:
Tillsvidareanställning
Omfattning:
Heltid
Antal tjänster:
1
Kontakt
Jenny Jensen
Enhetschef
0226-645344 (reception)
Facklig företrädare
Kontaktuppgifter till din fackliga representant se:
www.avesta.se/fackliga-organisationer
Om arbetsplatsen
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?
Omsorgsförvaltningen arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom förvaltningen finns IFO, LSS-verksamhet, socialpsykiatri, hälso- och sjukvård, hemtjänst och särskilda boenden. Här arbetar ca 800 medarbetare som dygnet runt finns till för våra målgrupper.
Arbetsuppgifter
Som teamledare hos oss ingår du i ett team med enhetschef, teamledare, socialsekreterare/mottagning, socialsekreterare, rehabsamordnare, budget-, skuld- och konsumentrådgivare, medarbetare i vår reception samt handläggare för dödsboanmälningar och felaktiga utbetalningar. Vår enhet kännetecknas av att vi ställer upp för varandra, vi har ett stort engagemang och vi tar tillvara allas kompetenser. Som nyanställd hos oss får du en anpassad introduktion och tillgång till kollegialt stöd av andra teamledare inom individ- och familjeomsorgen (IFO).
I rollen som teamledare fungerar du som ett lättillgängligt och nära stöd för socialsekreterarna i deras viktiga samhällsuppdrag som dels innebär att utreda individens behov av stöd till självförsörjning och dels att pröva rätten till ekonomiskt bistånd under tiden. Du leder och fördelar det dagliga arbetet och bidrar till att skapa en trygg arbetsmiljö. Med ett coachande förhållningssätt ser du socialsekreterarnas styrkor och potential och stöttar dem i deras fortsatta utveckling. Du har en viktig roll vid introduktion av nyanställda och vid studenters verksamhetsförlagda utbildning.
Genom att hålla dig uppdaterad kring aktuell forskning, rättspraxis och lagstiftning säkerställer du att arbetet bedrivs rättssäkert och utifrån individuella bedömningar. I rollen som teamledare ansvarar du för verksamhetens metod- och ärendehandledning. Du är ansvarig för utveckling av bland annat metoder, rutiner och kunskapsstöd.
Du kommer att samverka både operativt och strategiskt med interna och externa aktörer.
Uppdraget innebär att du samarbetar nära enhetschef i olika verksamhetsfrågor, såsom planering och uppföljning av mål för medarbetarna och enheten. Du är en viktig länk i att uppmärksamma arbetsmiljöfrågor, lyfta kompetensutvecklingsbehov och bidra till en trygg och hållbar arbetsmiljö. Tillsammans med enhetschef kommer du att vara en del IFO ledningsgrupp där vi samplanerar och stödjer varandra inom socialtjänstens alla områden.
Kvalifikationer
Eftersom rollen ställer höga krav på samspel och självledarskap är dina personliga egenskaper viktiga. Som person är du trygg och stabil, med god självinsikt och en professionell framtoning. Du är positiv, flexibel, relationsskapande och utvecklingsinriktad. Du trivs med att hjälpa andra och arbetar bra i team genom att lyssna, inspirera och visa respekt.
Du har en god förmåga att skapa dialog, delaktighet och engagemang. Du ser möjligheter i förändring och skapar situationer där nya idéer och förslag kan utvecklas och implementeras. Din kommunikation är tydlig och anpassad utifrån det budskap du vill förmedla.
Utöver de personliga egenskaperna har du också:
Krav
- Socionomexamen eller annan högskoleutbildning om minst 180 hp, som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- Erfarenhet av myndighetsutövning ekonomiskt bistånd
- Goda kunskaper i aktuell lagstiftning, praxis och myndighetspublikationer som styr arbetet som gör att du arbetar rättssäkert och med hög kvalitet inom området
- Goda kunskaper i svenska, både muntligt och skriftligt
- God dokumentationsförmåga
- God kunskap att hantera olika datorprogram och system
- B-körkort
Meriterade
- Erfarenhet av att tidigare ha arbetat i en arbetsledande befattning inom området ekonomiskt bistånd eller annan myndighetsutövning inom socialtjänsten
- Utbildning i socialrätt
- Utbildning/erfarenhet av lösningsfokuserat arbetssätt
- Utbildning/erfarenhet av området våld i nära relation (VINR)
- Utbildning/erfarenhet av felaktiga utbetalningar (FUT)
- Utbildning/erfarenhet av dödsbohandläggning
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde enligt överenskommelse
Referensnummer: C254178/2025
Övrigt
Digitala urvalsintervjuer kommer att ske eftermiddagen den 4 juni och förmiddagen den 5 juni.
De som därefter går vidare i rekryteringen kommer att få göra ett arbetsprov och redovisa det under slutintervjun.
Slutintervjuer kommer att ske eftermiddagen den 9 juni, den 10 juni och 11 juni.
Vi inom Avesta Kommun månar om våra anställda. Du som medarbetare på Avesta kommun har möjlighet att använda både friskvårdstid och ett friskvårdsbidrag, du har fri tillgång till personalgym, upp till 30 fria bad i något av kommunens badhus varje år samt tillgång till andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar.
På vår enhet har du möjlighet till visst distansarbete, handledning och tillgång till företagshälsovård.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!