Störst på chefsjobb
  • Jusektidningen
  • Ingenjörsguiden
  • Byggcheferna
  • Karriärjobb
  • Kollega
  • St
Avesta kommun

Kommunsekreterare

Sista ansökningsdag:

2025-06-01

 

Arbetsplats:

Avesta kommun

 

Kommun:

Avesta

 

Yrkeskategori

Kommunsekreterare

 

Anställningsform:

Tillsvidareanställning

 

Omfattning:

Heltid

 

Antal tjänster:

1

 

Kontakt

Marika Lyman

Administrativ chef

0226645036

marika.lyman@avesta.se

 

Om arbetsplatsen

Det är något speciellt med Avesta!

Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?

 

Som kommunsekreterare kommer du att arbeta i hjärtat av den demokratiska processen. Du blir en central del av kommunkansliet, där du i nära samarbete med tjänstepersoner och politiker i kommunens högsta ledning kommer att stödja kommunstyrelsen i deras viktiga uppdrag att leda och samordna den kommunala verksamheten. 

I Avesta präglas arbetsmiljön av ett gott samarbetsklimat, både mellan tjänstepersoner och politiker, samt mellan de olika politiska partierna. Här får du möjlighet att arbeta strategiskt för att forma en stark och hållbar framtid för kommunen. Din arbetsplats kommer att vara i stadshuset, där du omges av kollegor som är både stöttande och engagerade i att göra skillnad tillsammans.

 

Arbetsuppgifter

Med fokus på rättssäkerhet, effektivitet och transparens kommer du att ha ett övergripande ansvar för kommunens ärendehantering och nämndadministration. Du samordnar och kvalitetssäkrar beredningen inför politiska beslut i kommunstyrelsens arbetsutskott, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Det innebär att du administrerar och hanterar kallelser, sammanträdesprotokoll och möten. Du kommer att arbeta nära den politiska ledningen, vilket ger dig en god insyn i den politiska processen.

Som kommunsekreterare kommer du också ha huvudansvaret för vårt dokument- och ärendehanteringssystem Ciceron. I samarbete med kommunens nämndsekreterare driver du nämndadministrativa kvalitets- och utvecklingsfrågor, vilket ger dig möjlighet att påverka och förbättra arbetssättet. 

Tillsammans med kommunens jurist arbetar du med att stötta organisationen i kommunalrätt och offentlighetslagstiftning. Du ger råd och utbildning till handläggare och chefer och arbetar för att underlätta för medborgarna att ta del av den kommunala servicen och den politiska ärendeprocessen.

Arbetstiden är i huvudsak förlagd till kontorstid, men kvällsarbete förekommer i samband med kommunfullmäktiges sammanträden.

 

Kvalifikationer

Vi söker dig som är nyfiken och har ett starkt samhällsengagemang. 

 

Du har:

• Akademisk utbildning med inriktning mot statsvetenskap, juridik, förvaltningsrätt eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

• Kunskaper inom kommunalrätt och offentlighetslagstiftning

• God stilistisk förmåga samt är bra på att uttrycka dig i tal och skrift.

• Erfarenhet av arbete i politiskt styrd organisation

 

Meriterade: 

• Erfarenhet att leda utveckling till digitala arbetssätt

• Kunskaper eller erfarenhet av att arbeta i dokument- och ärendehanteringssystem, med fördel som systemförvaltare

 

Som person är du trygg, serviceinriktad och lyhörd. Du har hög integritet och en förmåga att skapa förtroendefulla relationer. Du har en strukturerad arbetsstil som skapar tydlighet i de processer du ansvarar för. I denna roll är det viktigt att du antar ett helhetsperspektiv och tar initiativ till utveckling inom ditt ansvarsområde. 

Tjänsten är säkerhetsklassad, nivå två.

 

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Tillträde enligt överenskommelse

Referensnummer: 10007

 

Övrigt

Vi arbetar för att du som medarbetare ska ha ett hållbart arbetsliv. Vi satsar på dig. Vårt förmånspaket innehåller aktiviteter och utbildningar för att ge dig förutsättningarna till ett hälsosamt och hållbart liv och arbetsliv. Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare för medarbetare i alla åldrar. Läs mer om våra förmåner på vår webbplats avesta.se under fliken arbete och näringsliv.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

 

 

Ansök nu

 

Annonser

; ;