Sista ansökningsdag:
2025-01-21
Arbetsplats:
Avesta kommun
Kommun:
Avesta
Yrkeskategori
Anhörigkonsulent
Anställningsform:
Tillsvidareanställning
Omfattning:
Heltid
Antal tjänster:
1
Kontakt
Emelie Ahlm
Enhetschef
0226-645472
Facklig företrädare
Kontaktuppgifter till din fackliga representant se:
www.avesta.se/fackliga-organisationer
Om arbetsplatsen
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?
Omsorgsförvaltningen arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom förvaltningen finns IFO, LSS-verksamhet, socialpsykiatri, hälso- och sjukvård, hemtjänst och särskilda boenden. Här arbetar ca 800 medarbetare som dygnet runt finns till för våra målgrupper.
Anhörigcentrum på Kungsgatan 50 är en samlingsplats för anhöriga i alla åldrar att träffa andra i liknande situation. Där erbjuder vi bland annat samtalsgrupper, enskilda samtal och rådgivning samt Samtalscafé för till exempel anhöriga till personer med kognitiv svikt, psykiatriskt eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Stödet riktas till dem som stödjer, hjälper eller vårdar en närstående.
På anhörigcentrum arbetar en anhörigkonsulent, 4 anhörigstödjare och ett gäng med volontärer. Det har blivit dags för den nuvarande anhörigkonsulenten att gå i pension och vi söker därför efter dig som brinner lite extra för anhöriga.
Arbetsuppgifter
I rollen kommer du att ansvara för att organisera, leda och utveckla anhörigstödet inom Avesta kommun. Du kommer att arbeta med och leda våra anhörigstödjare som är specialiserade inom anhörigstöd och att stötta anhöriga. Du kommer även ansvara för dialogen med våra volontärer, säkerställa att deras arbete fungerar och att de får det stöd de behöver.
När ärenden kommer ifrån biståndshandläggare kommer du att genomföra hembesök där du har en viktig roll i att nå ut med information till anhöriga. Du kommer att arbeta med uppsökande verksamhet där samverkan är en naturlig del av ditt arbete. Som anhörigkonsulent är du en närvarande resurs för anhöriga genom exempelvis samtalscafé och individuella samtal. Du kommer att hålla i samtalsgrupper och erbjuda rådgivande stöd för anhöriga i tuffa situationer, med fokus på att ge dem verktyg att hjälpa sig själva och guida dem vidare till rätt hjälp inom omsorgsförvaltningen och sjukvården.
Du kommer att ingå i lokala nätverk och delta i samarbeten, till exempel med demenssköterskor i regionen. Representera och marknadsföra anhörigstödet genom att hålla presentationer och informera vid skolor, församlingar och andra relevanta forum. Ta emot verksamhetsbesök och aktivt delta i föreläsningar och nätverksträffar, även under kvällar och helger vid behov.
Tjänsten är heltid, måndag till fredag, med viss flexibilitet för kvälls- och helgarbete.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har ett genuint intresse för att arbeta med och stödja anhöriga. För tjänsten som anhörigkonsulent krävs att du har en högskoleutbildning till socionom, beteendevetare, legitimerad sjuksköterska eller en annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har tidigare erfarenhet från yrken där kontakt med människor är central, särskilt inom vård eller socialt arbete. Tidigare erfarenhet inom den kommunala sektorn och/eller anhörigstöd är meriterande.
Du har inga problem att tala och presentera inför större grupper, exempelvis vid föreläsningar eller nätverksträffar. Du har erfarenhet av att hålla samtal med människor i svåra situationer och kan ge stöd på ett respektfullt och empatiskt sätt.
Att arbeta självständigt, fatta egna beslut, driva och utveckla arbetet framåt är något som du känner dig trygg i. Med en naturlig initiativförmåga sätter du igång aktiviteter och ser till att uppnå resultat. Stabilitet och självinsikt präglar ditt arbetssätt, och du förblir motiverad och effektiv även när utmaningar uppstår, och ser till att slutföra uppgifter. Din förmåga att se helheten gör att du alltid agerar med hela verksamhetens bästa i åtanke, både i små och stora beslut.
Socialt utåtriktad och lättsam i yrkesmässiga sammanhang, bygger du snabbt nya kontakter och underhåller relationer. Du har en empatisk förmåga som gör att du kan sätta dig in i andras perspektiv utan att låta deras känslor påverka dig. Med en god pedagogisk insikt anpassar du ditt budskap till mottagarens olika förutsättningar och lärandestil.
Eftersom en del av arbetet sker digitalt krävs att du är bekväm med att använda datorer och digitala verktyg i ditt arbete. Goda kunskaper i svenska språket är ett krav då du behöver kunna skriva, läsa, tala och förstå svenska obehindrat.
För tjänsten kärvs B-körkort och att du är bekväm med att köra kommunens bilar.
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde enligt överenskommelse
Referensnummer: C207593/2024
Övrigt
Vi inom Avesta Kommun månar om våra anställda. Du som medarbetare på Avesta kommun har möjlighet att använda både friskvårdstid och ett friskvårdsbidrag, du har fri tillgång till personalgym, upp till 30 fria bad i något av kommunens badhus varje år samt tillgång till andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!