När värderingarna styr på riktigt
Systembolaget är speciellt. På ett företag utan vinstintresse är verksamheten helt värderingsstyrd. Då blir ledarskapet avgörande – på huvudkontoret och i alla 427 butiker.
Systembolaget gör det alla pratar om. Lever en vision utifrån en väl definierad position. Lite hjälp har företaget från ägaren staten. Uppdraget säger att Systembolaget både ska sälja alkohol och begränsa alkoholens skador. Översättning: maximera inte försäljningen och sälj med ansvar.
Denna folkhälsoroll präglar hela företagskulturen och gör vardagen glasklar för medarbetarna – till stor del tack vare ledarna på alla nivåer. En av dem är Joakim Pöyry som är chef för en butik i Stockholm.
– Vi i butik lever våra värderingar och vision på butiksgolvet, i mötet med kunderna. Vi jobbar hela tiden med att vara välkomnande och att dela med oss av vår kunskap, men är samtidigt noga med vårt sociala ansvar. Vi kontrollerar ålder på unga kunder, nekar berusade och säljer inte vid misstanke om langning, säger han.
– Varje dag har vi konkreta mål. Det kan handla om att småprata med kunderna i kassan eller att tipsa kunder som ska ha fest om alkoholfria alternativ till gäster som inte dricker.
Framgång mäts inte i ekonomiska termer. Istället handlar målen om hur väl Systembolaget lyckas med sitt samhällsansvar, om bra service, förbättrad effektivitet och gott samarbete. En nyanställd på huvudkontoret fick en positiv chock när hennes chef satte målet att hjälpa andra till framgång. Uppföljning sker varje månad.
Systembolaget har arbetat strukturerat med ledarskapet i flera år. Det Goda Ledarskapet var en satsning som i dag är en del av kulturen.
I begreppet ligger att se medarbetare, prioritera återkoppling och kommunikation, skapa tydlighet, struktur och betona laget före jaget.
Rekrytering av ledare tas på stort allvar och alla nya chefer går en obligatorisk flerdagarsutbildning. Möjligheter till vidareutbildning finns internt och externt. Ledarstöd i form av rutiner, processer, interna nätverk, HR-stöd samt täta, regelbundna chefssamtal är väl etablerade.
Systembolaget finns till för att alkoholproblemen i Sverige ska vara så små som möjligt. Om starköl, vin och sprit såldes i vanliga affärer skulle konsumtionen vara nästan 40 procent högre, beräknar forskarna. Men Systembolaget kommer bara finnas kvar så länge folk vill. Så vår utmaning är att göra allt vi kan för att kunderna ska blir nöjdare och nöjdare – utan att öka försäljningen. Det är ingen lätt utmaning, men både rolig och meningsfull. Och i vilken annan verksamhet kan man rädda liv och samtidigt bli expert på mat och dryck?
· Systembolaget finns i Sveriges samtliga kommuner, totalt 427 butiker. Därutöver sker
försäljning via mer än 500 ombud.
· Omsättning 25,7 miljarder kronor
· 5 087 anställda
· Totalt 15 957 artiklar (fast, beställnings, och tillfälligt sortiment)
· Cirka 120 miljoner kundbesök i butik och 24 miljoner besök på systembolaget.se